Ben jij een wannabe of authentiek? | Het Grafisch Ontwerpburo

Ben jij een wannabe of je authentieke zelf?

Authentiek – Het Grafisch Ontwerpburo 1920

Ben jij een wannabe of je authentieke zelf?

Natuurlijk denk je……JA IK BEN HARTSTIKKE AUTHENTIEK. Maar ben je dat echt? Word jij niet gewoon keihard ge-influenced door al die succesvolle concurrenten van je?

Dat je denkt….wow wat een vette huisstijl heeft die, dat wil ik ook. Als ik die uitstraling heb dan kom ik er wel.


“Als jij precies hetzelfde doet als iemand anders, dan heb jij geen meerwaarde.”


En tuurlijk, wat zij kunnen KAN JIJ OOK! Maar dat betekent NIET dat je het ook moet doen zoals zij. Jij bent namelijk heel anders. En pfieuww gelukkig maar! Want als jij precies hetzelfde doet als iemand anders, dan heb jij geen meerwaarde.


Juist omdat jij anders bent, hoeft wat zij doen, niet te werken voor jou. Een “geleende” huisstijl kan nog zo mooi zijn, maar als je jezelf er niet in herkent val je uiteindelijk door de mand. Jouw doelgroep voelt namelijk aan dat “jouw” huisstijl verre van authentiek is. Ze zien jóu niet. Het wringt en schuurt, maar niet op de juiste manier. Hierdoor verlies jij je geloofwaardigheid.


Een voorbeeld: je ziet een fantastische jurk. Bij iemand anders. Die persoon rockt deze jurk helemaal en alle ogen zijn op haar gericht. En oh man wat wil jij deze jurk ook graag.

“Maar wil je de jurk of wil je het gevoel dat zij uitstraalt?”


De jurk past bij haar omdat zij zich er helemaal in op haar gemak voelt. De jurk versterkt haar gevoel en dat zie je.

Stel, jij trekt diezelfde jurk aan, maar de stijl is vér buiten jouw comfortzone? Dan straal je dit uit en krijg je niet het gewenste resultaat. Je publiek zal je niet serieus nemen.


“Een beetje die comfortzone stretchen is geweldig.”


En nee, ik zeg niet dat je in je veilige cocon moet blijven zitten. Een beetje die comfortzone stretchen is geweldig. Anders blijf je waar je bent. Maar doe het op een manier dat jij nog steeds jezelf kan geloven. Dan doen anderen dit namelijk ook.


Die leuke getekende regenbogen en hippe palmbomen passen misschien super goed bij jou concullega. Dit wil niet zeggen dat dit ook voor jou werkt. Hetzelfde geldt voor kleuren. Lekkere roze, peach en taupe kleurtjes zie je wellicht nu veel, maar jij hebt misschien wel een fel gele kleur nodig om jouw persoonlijkheid naar voren te brengen.


Kortom, wat voor een ander werkt hoeft niet persé voor jou te werken. En zeg nou zelf, het is toch veel spannender om jouw eigen stijl te gaan ontdekken?


Dit is ook één van de leukste onderdelen van mijn werk. Dat we in een branding brainstorm aan het begin van het traject helemaal gaan kijken naar wie jij bent en aanvoelen wat bij jou past. Om je vervolgens echt wel een beetje te stretchen zodat jij met je bedrijf sky high kan gaan op een geloofwaardige manier.


“Jij bent anders en dat mag je laten zien!”


Ben jij er klaar voor om jouw stijl te vinden? Het lijkt me super om je hierbij te helpen. Kijk bij mijn aanbod hoe ik je kan helpen. Of vraag hier meteen een gratis kennismakingsgesprek aan.

Terug naar boven