Hoe vind je een grafisch vormgever?
Hoe vind je een grafisch vormgever?
Deze 3 nutteloze eisen moet je vooral niet stellen als je een grafisch vormgever zoekt.

Je bent er helemaal klaar voor. Een nieuwe huisstijl! Maar hoe vind je nou die
fantastische grafisch vormgever? Er zijn er zoveel! Je moet bijna een soort
Sherlock zijn om jouw favoriet te vinden. En 9 van de 10 vertellen dan ook nog
eens hetzelfde verhaaltje op hun website. BORING!
Uiteraard heb ik, als vormgever zijnde, een enorme bak met tips waar je op kan letten als je een grafisch vormgever zoekt. Maar eerst vertel ik je 3 eisen die je vooral niet moet stellen. Weg ermee! Focus eraf. Wegstrepen die handel!
Waarom?
Omdat deze 3 eisen zorgen voor een tunnelvisie. Ze
weerhouden jou ervan die grafisch vormgever te vinden die jou past als een
handschoentje.
Ja leuk allemaal, hoor ik je denken, maar over welke eisen
heb je het nou eigenlijk?
Ok dan, hier komen die 3 eisen die vaak zorgen voor het
maken van de verkeerde keuze:
1. Mensen in mijn omgeving moeten de vormgever die ik kies ook geweldig vinden.
2. Een grafisch vormgever moet bij mij in de buurt wonen.
3. Mijn huisstijl moet me geen bak geld gaan kosten.
Huh? Zijn toch logische dingen om rekening mee te houden zou
je denken?
Vind jij dat ook? Je bent niet de enige. Maar ik verlos je graag van deze
totaal nutteloze eisen zodat je met een open vizier je zoektocht naar een
grafisch vormgever kan starten.
Ik licht ze alle drie even voor je toe:
1. Mensen in mijn omgeving moeten de vormgever die ik kies
ook geweldig vinden.
Tuurlijk is het fijn om bevestiging van je directe omgeving te krijgen.
Helemaal als je het een moeilijke keuze vindt. Maar hé, je laat je partner toch
ook niet beslissen wat voor werk jij doet? Of wat je op je boterham smeert?
Jouw huisstijl, jouw keuze!
Kies een vormgever waar jij je goed bij voelt en baseer je keuze niet op de mening van, bijvoorbeeld, je beste vriendin. Dat jullie beste vriendinnen zijn hoeft namelijk nog niet te betekenen dat haar smaak hetzelfde is als die van jou. Of dat alle mensen waar zij graag mee werkt ook jouw favoriet zijn.
JIJ moet je goed voelen bij degene die jouw bedrijf een (nieuwe) visuele
identiteit gaat geven. Het gaat om JOU! F*ck de mening van anderen zou
mijn businesscoach Kim Munnecom zeggen 😉
2. Een grafisch vormgever moet bij mij in de buurt wonen.
Ik kan me voorstellen dat het fijn is als de grafisch
vormgever bij jou in de buurt woont zodat je makkelijk face to face kan
afspreken. Maar hé het is 2021! Wie ZOOMT er nou niet tegenwoordig? Na
afgelopen jaar denk ik dat iedere vormgever prima in staat is met jou online
een afspraak te maken.
Laat je dus niet tegenhouden door de paar kilometers die
tussen jullie instaan.
En vind je nou via een scherm afspreken toch te onpersoonlijk? Doe niet te moeilijk
over een stukje reizen. De identiteit van je bedrijf is superbelangrijk. Dat is
een stukje met de auto of OV dan echt wel waard.
3. Mijn huisstijl moet me geen bak geld gaan kosten.
Ik snap het, een nieuwe huisstijl is voor sommige
ondernemers best een flinke investering. En misschien denk je ook wel, ik heb helemaal geen ruimte in mijn budget om
all-in te gaan. En ik begrijp je, een beetje, maar trap niet in die valkuil.
Bedenk wat het je waard is om een kneiter sterk bedrijf neer te zetten. Een
uitstraling waarmee jij gezien wil worden én die geweldige klanten aantrekt.
En zoals ik hierboven ook al schreef: Je branding is een
onderdeel van de identiteit van je bedrijf. Deze investering gaat je dus jaren
dienen op heel veel verschillende manieren.
Is het dan hoe duurder hoe beter? Absoluut niet. Maar ga je
niet blindstaren op de prijs. En neem dit al helemaal niet mee als voorwaarde
in je zoektocht.
Het allerbelangrijkste dat ik je mee wil geven? Zoek een grafisch vormgever die echt bij je past. Waar jij een goed gevoel bij hebt en die jou kan geven wat jij nodig hebt. En ik daag je uit om pas daarna naar de prijs te kijken.
Geen beslissing louter baseren op prijs, maar vooral (liefst
nog alleen maar) op je gevoel.
Want…ik zou bijna zeggen…because you’re worth it. Maar daar krijg ik een beetje jeuk van. Ok in het Nederlands dan. Jij en je bedrijf zijn het waard!
Wil je meer van deze lifehacks? Schrijf je hiernaast in voor de nieuwsbrief!